Powered By Blogger

Saturday 10 September 2011

EH suka hati aku lah. KUBUR LAIN LAIN. yang kau sibuk apahal wei???

Aku kadang kadang sedih tengok kawan kawan aku dekat facebook ni yang mana ada yang elok elok tetiba kang post gambar pelik pelik. Contoh:



@ yang pergi clubbing, tunggang botol arak. selamba je woh. pastu bangga bangga lak dia dapat minum air kencing syaitan

@ yang perempuan islam melayu pakai baju tak cukup kain nak masuk clubbing pastu bangga orang puji body mantap


@ yang lelaki dok bertindik telinga, camwhore sini sana. Muka bangga gila tunjuk dia bertindik telinga


@ yang tetiba jadi lesbian/gay. gambar nak cemolot hape semua dah


Kalau kau ada kawan baik macam ni? apa kau rasa? sedih tak tengok member member yang pernah baik dengan kau jadi macam ni? Ada certain tu member time sekolah dan ada yang kenal tak baik sangat tapi kenal lah.


Kalau ada member member aku post gambar dekat fb depa macam ni, selalu aku senyap je.dan tengok apa dia komen bila orang komen gambar dia. Cuma dalam hati aku beristighfar je lah banyak banyak. ada yang aku rasa nak komen, aku komen lah



Rasulullah s.a.w. :

"Barangsiapa di kalangan kamu melihat kemungkaran, maka cegahlah ia dengan tangan. Jika tidak tidak mampu, maka cegahlah ia dengan lisan. Jika itu juga di luar kemampuannya, maka cegahlah dengan hati Sesungguhnya (mencegah dengan hati) selemah-lemah iman."

(hadith Riwayat Muslim)



Kang bila ada membe membe depa yang sound mula lah depa balas balek:


@ ahhhhh apa pon tak boleh

@ ada aku kesah?

@ eh suka hati aku lah. kubur lain lain. yang kau sibuk apahal wei?

@ Mind Your Own Business pleaseeeeeeeeeeee


Sebab kubur lain lain lah orang tegur kau. Kalau nak balas cara kasar boleh je.


" Sebab kubur lain lain lah aku nasihatkan kau ni, karang kau dah masuk dalam kubur, ustaz,ustazah kau, mak bapak kau, adik abang nenek kau, sedara kau, sepupu sepapat kau ada yang nak tolong? ELOK SANGAT LAH TU. nanti kau dah meninggal dunia, kau korek kubur sendiri, timbus kubur kau sendiri, kau kapan kan diri kau sendiri. pastu nanti kubur kau jangan dok dekat sangat dengan aku eh. nanti bising memekak lak kubur aku dengar kau meraung meroyan royan kena seksa dalam kubur kang"



haaaa muahahaha boleh ah balas macam ni. Konpom sentap. Tapi tak elok ah pulak kan. Elok elok dia nak berubah terus lagi jahanam karang. Sebab kang dia SENTAP MAK NAK. jadi gaduh pulak karang. lagi parah pulak nanti kang.


apa cara kita nak tarbiyah orang orang macam ni???



Cuba dekat kan diri dengan dia. Kita nak sound direct dekat dia pon tak boleh jugak. Dakwah haruslah berhikmah. Bayangkan lah ea kita kat tempat dia. Mak bapak kita, kawan kawan baik kita, orang sekeliling kita rileks je tengok kita macam tu. tak ada pon yang nak tegur. Tapi kang tetiba ada orang yang tak pernah rapat or tak berapa rapat dengan kita, sound sound macam bagus. apa kau rasa? opkos lah sentap kan. bengang kan.



Just aku rasa ada sesetengah orang yang macam ni, kita nasihatkan dia macam mana pon, memang dia taknak dengar punya. Kau pumpang pumpang macam mana lah pon, dia tetap jugak buat. Tak lutttt braderrr. hati dia dah gelap mungkin.seronok buat dosa



Tapi aku yakin ada jugak yang still boleh berubah dan nak berubah sebab sometimes dia jadi macam tu sebab datang dalam family macam tu. kita as orang luar ni nak tarbiyah pon ada cara nya. Kita cuba dekat kan diri dengan dia. permulaan untuk berubah adalah dengan niat untuk INGIN berubah. so kita doakan lah kawan kita tu berputik niat untuk berubah



Lepastu kalau kita nak tegur orang pon, kita pon kena lah baik jugak. tak ada lah nanti dia cakap "hek elehhh kau pon dua kali lima je dengan aku MAIL LAMBUNG wei. ada hati nak nasihat kan aku. blah lah wei. go to hell"


haaa hambekkk kena sound dengan dia balek. muahaha



tapi sebenarnya kalau orang nasihatkan kita, kita jangan tengok orang yang nasihat tu, kita tengok apa yang orang tu nasihat tapi biasalah manusia. selalunya judge orang macam tu. tengok orang yang cakap bukan dengar apa dia cakap pon kan? kan?



Tunjukkanlah kebenaran dan kecantikan islam dengan akhlak kita sendiri, barulah orang akan terpikat dengan cara islam. Kalau kita mulut je pumpang pumpang yang mengajak ke arah kebaikan tapi kita sendiri tak mengamalkannya, tak guna jugak. ia adalah satu fitnah besar terhadap islam. So tetapkan hati kita dan cuba sentiasa dekati dia. Wallahu 'Alam.


Aku bet korang pon pernah jugak kan dengar orang kata "EH suka hati aku lah. KUBUR LAIN LAIN. yang kau sibuk apahal wei???" kan? kan? ke korang yang selalu guna mende alah ni?









MOOD hari ini : MOOD USTAZ


oke Bye...: )


kalau suka boleh lah click button like ...  =)

No comments:

Post a Comment